Sajtóközlemény

Kétéltű jármű-típus fejlesztése, teljesen új hajtástechnika és hűtőrendszer alkalmazásával

A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal „Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása” című konstrukciója keretében 90,75 millió forintot meghaladó vissza nem térítendő támogatást nyert el a Riverride Kft.

A 149,21 millió forint összköltségű kutatás-fejlesztési projekt célja a piaci igényeket kielégítő kétéltű jármű kifejlesztése. Jelen projekt keretén belül egy olyan, jármű típus prototípusa kerül kialakításra, amely ötvözi a városnéző buszok és a városnéző hajók pozitív tulajdonságait. Egyedi kialakítása és a városnézés szokatlan, újszerű módja tapasztalataink szerint jól eladható attrakció Európa és a világ folyóval, tóval rendelkező nagyvárosaiban.

A projekt tárgya egy olyan, a világon egyedülálló hűtés és hajtásrendszerrel rendelkező kétéltű jármű kifejlesztése, amely technikai újdonságok mellett megfelel hajózási és közúti szempontból a legszigorúbb Európai Uniós előírásoknak is (belvízi személyhajó és M3-as városi autóbusz).

A hűtésrendszer a jármű jellegéből fakadóan (a szárazföldön és a vízen is közlekedik) igen széles hőmérséklet tartományban üzemel, az üzemeltetési hőmérséklet tartomány -25oC –tól a +40oC terjed. Az alacsony hőmérséklet tartományban jelentős fagyveszélynek van kitéve a jármű, a magas hőmérséklet tartományban a szárazföldön előforduló +40o C, a vízen pedig +35o C környezeti vízhőmérsékletre kell a hűtésrendszert méretezni. A jármű jellegéből fakadóan (kerekek, első- és hátsó híd, stb.) extrém áramlási viszonyok alakulnak ki a jármű hűtőrendszerének közvetlen környezetében. A fent említett peremfeltételek megnehezítik, vagy ellehetetlenítik a szokásos közúti járművek vagy hajóknál szokásos hűtési rendszerek alkalmazását. Ezért szükséges egy új hűtésrendszer kifejlesztése.

A hajtásrendszer a jármű alakjából, rendeltetéséből fakadóan nem jellemezhetőek a hajóknál szokásos áramlási, ellenállási görbékkel, képletekkel, ezért kísérleti úton kell erre a specifikációkra kifejleszteni egy kifejezetten erre a jármű kategóriára, rendeltetésre optimalizált vízi járműhajtást.

A projekt tervezett befejezési dátuma: 2019.06.30.

nfkia